www.lanczova.cz - oficiální stránky Lenky Lanczové


Pro vkládání příspěvků se musíte nejdříve přihlásit.

znovu Oracle
28. 07. 2009 11:26
Od: Oracle
Téma je prý plné, mám zalo?it nové...

Chci jenom upřesnit pár názorů. Rozhodně mi nevadí, kdy? se popisují zlí frackové jako Ká?a. Vadí mi, ?e z kní?ky vyplývá, ?e je to normální chování. Alex naříká, ?e je nevy?lo to či ono. Vztahy s mu?i, práce... Ale ?e má polepený vztahy s děckama, to neře?í. Prostě jsou to smradi...

Myslím, ?e jsem nedala najevo dost jasně ten rozdíl. Nemyslím si, ?e puber?áci jsou svatí. Odsekávání, úlety, vztek, chlastačky... ano. Ale naprostý citový chlad vůči matce? To se na mě nezlobte, to normální není. Asi to nebyla jen vina Alex, ale kdy? si přiznala, ?e krachnul vztah s man?ou, proč si nepřiznala, ?e je na ?tíru i s holkou? Fakt, jmenujte mi JEDINÝ moment v knize, kdy Katka dala najevo, ?e ji máma zajímá, ?e o ni má starost nebo prostě jen, ?e pro ni není bankomat + hospodyně? Pořád jsem na to čekala a marně... Ten syn se alespoň pokusil, ale Alex místo toho, aby mu dala příle?itost ji vyslechnout, řekla "ne v pohodě, hlavně se nesna? být vůči mě citlivý, chovej se jako tvá sestra, já jsem v pohodě...i kdy? nebyla."

A jak tu psala paní Lenka, ?e Alex se narodila v jiné době. No, narodila. Ale v roce 1989 jí bylo 18! Tu dobu si pamatuju jako dítě, ale vím, ?e se otevíraly hranice, nikdo nevěděl co bude... Mo?ná mohla zkusit počkat s dětma a zjistit, co jí doba nabídne.

A nebo ne... Chci říct, ?e moje nejlep?í kámo?ka má tři! děti, proto?e tři děti chtěla. Po maturitě nestudovala, vdala se a je teď spokojená. Netbvrdím, ?e znám recept nĄa ??astný ?ivot, nebo ?e je jen jeden. Ale kdy? něco chci, musím proto taky něco udělat.

A je?tě jedno p.s. Kdy? katka vykřikuje, ?e její ?ivot nebude tak ubohý jako mámin, Alex je (i v dne?ních mo?nostech) jen blahosklonně řekne, v?ak uvidí?, jak dopadne?...

Kdybych byla na místě Alex, za své největ?í ?ivotní selhání bych brala vztah s dětmi. Proto?e práci má docela fajn, s chlapama to taky celkem umí...
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:08
Oracle, doufám, ?e nebude vadit, ?e se připojím k diskusi. Celou jsem ji přečetla, co? nedělám často a ráda bych se vyjádřila.
1. Souhlasím s tvým názorem, ?e nic není zadarmo a uznávám, ?e jsi na sobě musela hodně zapracovat. Myslím, ?e za na?i generaci (patřím do té porevoluční) mluví? příznačně, ale je tu několik nesrovnalostí.

2. Ta generace na přelomu je opravdu velmi nesourodá, pokud vyrůstá?, dospívá?, případně se vdá? za socialismu, vidí? mnoho věcí jinak. Ano, byli lidé, kteří se i za totality vymykali - viz. pixiina maminka, ale byla jich men?ina, čím? ten zbytek plo?ně neomlouvám. Někteří ale prostě neviděli, ?e pokud se něco nepovede napoprvé, jde to i napodruhé (napotřetí) apod. Mluvím trochu i za mé rodiče, poměrně mladí, poměrně moderní (i vzhledem ke svým vrstevníkům), lidé, ov?em maminka se dva roky po vyučení vdala a čau - já se narodila je?tě za socialismu. A? po převratu při?la nějaká seberealizace, ale u? zdaleka ne v takové síle, v jaké by byla, kdyby do té doby zůstali svobodní. Opět podotýkám - neomlouvám, konstatuji.

3. Katka nebyla zlá holka - jen rozmazlená, rozjívená puber?ačka. A k matce kladný cit projevila - např. před poliklinikou, kdy jí zalichotila v době, kdy Alexandřina bývalá spolu?ačka udělala naprostý opak. I na takové drobnosti je třeba brát zřetel. Sama jsem v pubertě měla docela problémy s vyjádřením emocí vůči rodině, byla jsem introvert a věčně nabručená, nespokojený puber?ák.

4. Nevím, proč se pozastavujete nad ,,cestováním v čase". Mimochodem, Harry Potter se neodehrává v dne?ní době, neodehrává se vůbec po roce 2000! J.K. Rowling ho ,,stvořila" jako chlapce, který se narodil v roce 1980:) Tudí? poslední díly spadají do druhé poloviny let devadesátých, by? jsou tam nesrovnalosti - Most tisíciletí například je?tě nestál v době, kdy měl Voldemortovým přičiněním spadnout:)

Abych to shrnula - Lenka popsala realitu a vězte, ?e u mnohých ?en je je?tě mnohem hor?í. Alex si do?la na kafíčko s kamarádkami, kosmetika nebo aerobik pro ní nebyl ?panělskou vesnicí, navíc měla je?tě poměrně svobodomyslný vztah k sexu.
To, ?e byla občas bezradná z dětí se mů?e stát ka?dé z nás - existují lidé, kteří se dětem věnovali dost, nače? se dítě chytlo ?patné party a ka?dá rada byla marná. Neberte to jako stra?ení extrémem, spí? je to suché, smutné konstatování. A já osobně bych se nikdy neodvá?ila říct, ?e: ,,toto mé dítě neudělá, mé dítě do drog určitě nespadne apod...". Ale troufám si tvrdit, ?e vztahy Katky a mamky se v budoucnu upraví. Já osobně za?ila s otcem mnohem hor?í situační krize.

Mezigenerační rozdíly jsou zde, podle mého skromného, mo?ná příli? nafoukaného úsudku, mnohem vět?í ne? na západ od hranic. Pořád jsme jen dvacet let od revoluce, 40 let tu panovalo úplně jiné společenské klima, které se rychle vrývá pod ků?i lidí. Ano, já také rodičům vyčítala, kroutila očima, zvedala nos apod. - ale kdy? se rozmluví, člověk najednou lecos vidí jinak. A co se názorů týče, nejsem odkázaná pouze na rodinu, ale i na hovory s některými vzdělaněj?ími lidmi s vět?ím nadhledem apod. - aby mi někdo nevyčítal skromnost pramenů:)

Esme
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:32
Ten věk, tedy to, ?e jim bylo 18 v roce 1989, je myslím lehké nedopatření. Je fakt, ?e tehdy se mláde? sna?ila dohnat co to dá a vyrazila do světa a ti osmnáctiletí k tomu měli nejlep?í příle?itost, třeba kdy? se nedostali na ?kolu. S tím souhlasím.
Ale současně si myslím, ?e Lenka chtěla popsat spí? generaci těch, co měli v době převratu u? malé děti, akorát by jí to pak nevycházelo na děti puber?áky v současné době, kdyby hrdinky udělala star?í. Tak?e vznikl kompromis, kdy to vypadá, ?e hrdinka v roce 1989 začala rodit děti místo toho, aby vyrazila do světa, dejme tomu.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:41
Od: Oracle
Mo?ná, ?e kdyby měla hrdinka star?í děti, do?lo by na "lámání chleba" a ukázalo by se, jestli je fňukna od povahy nebo jestli jenom za?ívala tě?ké období. Ale nedovedu si představit, ?e by se Katka nějak zázračně změnila a máma by pro ni něco znamenala... Spí? bych sázela na syna.

Ale fakt jsem byla hotová z toho, jak byla Alex na dně a Katka jí sadisticky přidávala dal?í rány. To jako nevidí, ?e je máma taky člověk?

No, ale myslím, ?e paní Lenka mů?e být spokojená. V?ichni o Alex uva?ujeme jako o skutečné osobě... I kdy? třeba mě sympatická moc není.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:50
Jsem, proto?e je skutečná, ona i ty ostatní postavy. V?echny. A není to ?ádná fňukna ani nepro?ívá přímo "tě?ké období" - to, co pro?ívá, je pro řadu současných rozvedených ?en s dospívajícími dětmi normální situace. Skutečně ale nemá cenu se o tom dohadovat, proto?e vy je?tě ty zku?enosti nemáte a nemů?ete mít (přesto to ale mů?ete vidět kolem sebe u jiných a star?ích). Opravdu vám moc přeji, abyste jednou nedo?ly do situace, kdy zjistíte, ?e va?e sny a plány vzaly za své, ?e ten skvělý chlap, kterého jste milovaly a vzaly si ho a věřily, ?e je to na celý ?ivot, se z va?eho ?ivota jaksi vypařil (a pro?ívá to znovu, leč jinde), a ?e si budete moci říct, jak dobře jste svoje děti vychovaly.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:57
Od: Oracle
Pokud mě nebude mít moje dítě rádo, tak budu zklamaná. Vá?ně, paní Lenko, četla jsem vět?inu va?ich kní?ek a budu je číst dál :-), tak?e mi řekněte, která jiná matka "vychovávala" děti jako Alex?

V kní?ce vá?ně není jediný moment, kdyby katka ukázala trochu citu vůči matce.... A to normální není, to se na mě nezlobte.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:05
Moje kamarádka, podle které je to napsané, a moje dal?í kamarádky i známé. Holky, nesmíte si ten ?ivot moc idealizovat :-), tím toti? přesně mluvíte jako Alex v době, kdy byla čerstvě vdaná, ??astná a spokojená. Krom toho ona se rozvedla před pěti lety a do té doby si taky myslela, ?e pro?ívá pěkný ?ivot.
Kačka, ?e nedala najevo cit - no já nevím, jaké máte zku?enosti s chováním puber?áků (nejsou v?ichni takoví, to jistě ne), ale zatvrzelá puber?ačka, která pro?ívá emoční bouři a s mámou nemá společnou řeč, nepůjde za mamkou a nebude jí říkat, ?e ji má ráda. Rozhodně ne ka?dá :-) Ale pozor, neznamená to, ?e ji ráda nemá!
A k Va?í kamarádce, ?e má tři děti a je ??astná - v pořádku, přeji jí, aby jí to vydr?elo. To byla Alex a? do doby, ne? si man?el na?el mlad?í ?enu, přece také. Jen?e ono to, co je TEĎ, zdaleka nemusí platit za rok, za dva, za deset...
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:15
Od: Oracle
V?dy? já pí?u, ?e si nic neidealizuju. Mně jeden dlouholetý přítel opustil a druhý mi .... prostě ode?el na furt (ve 28 letech...) . A to sakraaaa bolelo. Teď jsem třeba víceméně sama.

Já si nepředstavuju, ?e se bude pubo? tulit. Vím, ?e emoční bouře jsou normální. Ale v té knize není jediný NÁZNAK citu. Tak?e kojit se nadějí "jo chová se ke mně hnusně, ale v hloubi du?e mě má ráda", je podle mě neochota čelit realitě. V?dy? jste Katku napsala tak, ?e má mámu úplně na háku. :-(
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:09
Od: jojo
Mů?u říct, ?e ani holka, která ty problémy nedělá a má mamku ráda, jí to nemusí umět říct (viz třeba já) :-( - jako ?e jí má ráda.
A s posledním souvětím souhlasím - taky nevím, co bude za 5-10 let, přesto?e teď je v?echno v podstatě fajn a budoucnosti se i docela bojím :-(
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:17
Od: Oracle
Já jsem to mámě nikdy neřekla, to mi v rodině neděláme. Ale i v tý době pubertální jsem byla sem tam vděčná za procházku, trochu legrace, občas jsem mámě přinesla nějakou hrůzu ze ?kolní keramiky :-) Katka se s mámou směje, jen kdy? se do ní strefuje.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:22
Někdo pro?ije pubertu tak, ?e o tom okolí dohromady ani neví, s jiným to mlátí skoro o zem - a trpí nejen rodina, ale i ?iroké okolí :-) Zále?í na ka?dém. Se svou dcerou jsem taky nemohla najít stejnou řeč, kdy? jí bylo 14-15 let, u syna jsme taky trpěli :-), ale časem se to skutečně zlep?ilo a srovnalo. A to nebyly a? tak velké problémy, jako jsou jinde, stejně jako Kačka, i kdy? to byl "smrad", určitě měla mámu ráda, nebyla vylo?eně zlá, jen byla sobecká - co? je ale zase puber?ákům hodně příznačné, a znám hor?í ne? Kačka .-)
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:27
Od: Oracle
Páni, a jak se to dělá, kdy? je jedno dítě zlé (já vím, tak se to říkat nemá, je jenom v pubertě atd.) a druhé city projevuje? Nedovedu si představit, ?e bych měla stejně ráda to zlé i to normální... Asi bych si to měla vyře?it, ne? se tou mámou stanu. Nebo se modlit, abych měla kliku na děti, proto?e já bych si asi namlouvat, ?e tam ty city někde jsou neuměla. :-(
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:34
Budete mít ráda obě, tím si jsem jistá. Jakmile je člověk porodí, stará se o ně, pečuje, u?ívá radosti i starosti, má je rád (i kdy? to jsou třeba smradi :-) ). Zlé dítě... pod tím si vybavím takové, co ubli?uje zvířátkům a mlátí ostatní děti, krade apod, ale takoví ti, co občas rodiče vytočí vrtule (vět?ina :-) ), ti jsou prostě normální. Někdo tvrdí, ?e má dokonalé děti (co? je nesmysl, nejsou dokonalé děti stejně jako nejsou dokonalí rodiče), některé děti jsou klidněj?í, jiné ?ivěj?í, některé tiché, jiné drzé... Ale pořád to jsou na?e děti a i kdy? má rodič občas chu? jim nalískat, má je rád, chce pro ně to nejlep?í, bojí se o ně a nevychází ze starostí. Výchova určitě dělá hodně, nicméně je?tě víc - podle mého - dělá to, koho se dítě (hlavně právě v pubertě) chytne, jaké party, jakého partnera... A to bývá pak teprve pro rodiče peklo.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:47
Od: Oracle
Paní Leničko, jen jestli si to teď neidealizujete vy...
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 13:08
Od: Klubko
Tak je to zajímavý úhel pohledu. Ka?dý to má samozřejmě tro?ku jinak a vychází právě ze svých zku?eností. Moje mamka zase tvrdí opak - ?e kdy? dítě postrádá to "zdravé jádro", takové to hodně silné zázemí někde uvnitř sebe, chytne se právě pak třeba ?patné party nebo partnera. Prostě si tím obvykle kompenzuje něco, co mu doma chybí, i kdy? se NAVENEK mů?e zdát v?echno pohodové. Příklad - Matěj z Kapek rosy. Tvrdil, ?e byl bezproblémové dítě, chodil na krou?ky, kam ho rodiče přihlásili, v?e bylo "ideální" atd., a? se z toho prostě začal nudit a chtěl naprostou změnu, chtěl ?okovat a být rebelem atd. Zdánlivě to působí, ?e rodiče tedy nemohli nic ovlivnit. ALE! - já si zase myslím, ?e to v tom případě asi skutečně ideálně jen PŮSOBILO. Třeba měl pět krou?ků - ale třeba se ho nikdo neptal, jestli na ně opravdu chce chodit (to tam myslím Matěj i sám říká). Třeba byl typickým příkladem dětí rodičů, kteří to zase vezmou za opačně extrémní konec a své dítě či děti zavalí a? příli? mnoha podněty. Třeba pak při?el unavený z krou?ků, ale doma si nepopovídali... nese?li se aspoň jednou denně třeba u večeře, aby si pokecali jako spárvná rodina. A tak dále. Tohle v?echno myslím hraje roli - tak?e Hanzalovi mohli působit navenek jako ukázková rodinka, ale evidentně nebyli, kdy? se Matěj tak moc "trhnul". Na?těstí se mu pak rozsvítilo a celkově si myslím, ?e to byl moc fajn chlap (a v konečném důsledku mu ta "lekce" i prospěla, tak?e... asi to tak mělo být).

Teď mě napadá zase jiný příklad - myslím, ?e rodina tetičky Magdy, kam byla "umístěna" Babs z Oran?ového blues, obecně nesklidila moc sympatií. Ale mně se zrovna tahle rodina v mnohém (neříkám ve v?em) líbila. Některé věci samozřejmě paní profesorka přeháněla, třeba to, jak kritizovala Marcelinu matku a dávala na odiv, jak je proti ní lep?í (pokud teda Babs kapku nepřeháněla :D), dováděla některé věci a? moc do extrému (tak, ?e se pak třeba dítě bálo přijít domů s poznámkou nebo s čím), ale některé věci u nich zase fungovaly moc hezky. Mí?a si mohla s maminkou otevřeně popovídat, a to klidně i o sexu, Kája taky působil jako slu?nej kluk, by? raubíř, ale to se vzájemně nevylučuje. Bylo prostě cítit, jak ta rodina dr?í při sobě, ?e výchova Pavla a Magdy je skutečně důsledná - co? neznamená nedělat ?ádné chyby, ale nedělat spí? vyslovené kopance nebo pou?tět věty, které se tě?ko berou zpět (např. Blí?enci - mně někdo říct za JAKÝCHKOLIV podmínek "u? nejsi moje dcera", případně "nevěděla jsem, ?e mám doma dvě COURY", nikdy u? na to nezapomenu). Bylo fajn, ?e jim ta nevychovaná Babs, která ale měla přesto dobré srdce, přinesla trochu té jiskry, která jim scházela, ale i tak si myslím, ?e ?lo fakt o jednu z mála rodin, kde to fakt funguje.

Líbí se mi i jiné rodiny z Lenčiných kní?ek - určitě třeba Super ko?ata, V?echno bude fajn, Kapky rosy (u Karolíny doma) a jiné. Tam to úplně působí hřejivě na du?i. Taky se někdy doma rafnou, jasně, ale v?e v normě. Dokonalý není nikdo. O dokonalost ale ani nejde. A kdo si myslí, ?e dokonalý je (nebo jeho děti), ten k tomu má zrovna nejvíc daleko, to je snad bez debat.... :) Viz Klára z kní?ky a její Mí?a. Btw, velmi reálná postava. Respektive, reálné jsou tam úplně v?echny, já se do té diskuze prostě připojila jen proto, ?e mi při?el ten popsaný rodinný model celkem z těch smutněj?ích - i přesto, ?e je to jinde "je?tě hor?í". Co? samozřejmě je. Ale i tak to na mě působilo spí? negativně ne? pozitivně (beru, ?e jde o věc názoru).

Ka?dopádně jak u? tu někdo zmínil Lenčino soukromí (asi jojo, viď, jojo? :), tak s dovolením podotýkám, ?e zrovna ji pova?uji za matku, která nepatří do toho "standardu", ale někam vý?. ?e ona si právě se svými dětmi velice rozumí a Sandra ji bere jako nejlep?í kamarádku. Aspoň mi to tak vyznělo. A je samozřejmě dobře, ?e paní Lenka nepí?e jen o modelu, který zná od sebe, ale i o jiných, proto?e těch je kolem nás spousta. Víc u? k tomu asi taky nemám co dodat, zkrátka, někdo za?il doma to, někdo ono, a o tom to asi je..... :)
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:49
No já myslím, ?e Lenka se k těmto pocitům poctivě pro?ila:-)
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:50
Souhlasím.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:53
Od: Oracle
Lidé jsou různí. A kdy? bychom si něměly idealizovat vztahy s chlapy, tak bychom k sobě měly být upřímné i ve vztazích s potomky. Někomu to vyjde, jinému ne... A toho se bojím. :-(
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:43
Od: jojo
Já mů?u třeba konkrétně uvést příklad - můj přítel a jeho brácha - to je nebe a dudy. Můj Michal byl ďábel, v pubertě, kdy se rodiče rozvedli, byl k nevydr?ení, ?e ho občas i mamka vyhodila z domu a on ?el k tátovi. Jeho brácha je takovej samorost, má moc velký IQ a dává to v?em najevo, ale starosti s ním nebyly. Oba mají mámu rádi, a stejně tak ona na ně nedá dopustit. V?dycky říká, ?e ač Michálek hodně zlobil, furt je to její syn :-) A tak to má určitě být - je to moje, a? u? to fetuje, krade nebo jenom drze odmlouvá - je fakt, ?e někdy jsou to vá?ně extrémy, kdy se i rodiče dítěte zřeknou, ale to u? pak zále?í i na těch rodičích. :-) , jak se k celýmu problému s dítětem postaví :-)
Paní Lenko - podle va?ich kní?ek, bych si nikdy netipla, ?e byste měla doma s dětma peklo - kolikrát jsou ve va?ich kní?kách tak různorodý rodiče i děti a já v?dycky myslela, ?e tím, ?e pí?ete romány pro holky, a nám mladým vá?ně rozumíte, ?e jste doma se Sandrou opravdu ukázková máma s dcerou, kdy jste jako kamarádky :-)
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:22
Já mám pocit, ?e dost puber?áků je v té nejhor?í fázi vděčná tak maximálně za peníze a pokoj, za procházky rozhodně ne:-)
Já jsem z Kačky taky nijak nad?ená nebyla a třeba peníze na mobil by ode mě neviděla, ale při?lo mi to jako standard. A třeba okna myla víceméně bez řečí:-)
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:40
Teď jste mě docela zmátly - copak tam někde je přímo napsané, v kterém roce se Alex narodila? To asi ne :-) Nikde přece není řečeno, ?e se román odehrává v roce 2009. Mohlo se to stát např. před pěti let, mohla to být moje generace, která v roce 89 u? měla pětileté a tříleté dětičky, apod. Dnes u? mů?e mít Alex od maturity 25 let.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:46
No, Lenko, nevím, jestli je to přímo v této knize, ale vět?inou se dá jasně poznat v jakém roce by se vá? román měl odehrávat, třeba podle premiér v kině:-) a jiných reálií.
Vím, ?e se sna?íte o jistou nadčasovost, ale zrovna v téhle knize myslím, ?e nadčasovost by hodně ?kodila. Proto?e já knihu beru za perfektní ukázku bilancování generace, které je?tě neměla tolik příle?itostí jako ta moje například. Pokud to ale někdo vztáhne na ?enu, které je 38 let v roce 2009, tak nevím, nevím. (a va?e jiné knihy v?dycky hodně reflektují současné události, viz ta kina a tak).
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:44
Od: Oracle
Dovolte rejpavou, ale před pěti lety měly knihovny bě?ně internet? Mo?ná ?e jo, kdy? o tom tak přemý?lím. Ale poslední Harry Potter taky časem necestuje...

Já to tedy cítím tak, ?e pokud není vysloveně řečeno jinak (časovým údajem :-), odehrává se kniha v současnosti. Tedy v době vydání knihy.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:53
Kdy? i slavonická knihovna má internet u? ?est let, tak bodej? by ho neměly velké městské knihovny! :-)) Toté? Zoufalky, probůh, ty u? bě?í taky nějakou tu dobu. Nehledě na to, ?e vy čtete kní?ku teď, zatímco ti, co ji budou číst za pět deset let, u? budou zase někde jinde a nebudou počítat, ?e Alex se musela narodit třeba deset let po revoluci :D V kní?kách čas letí jinak, u? za rok budou filmy v kinech uvedené v leto?ních kní?kách naprosto pasé.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:59
Lenko, já u? se v tom nechci dál vrtat, ale prostě jsem ?ila v domnění a vy jste to dneska u? v jednom příspěvku napsala, ?e popisujete generaci, která měla děti kolem dvacítky (co?, jak jste psala i Vy, dneska u? není tak bě?né). Já to tak pochopila, ale Oracle nejspí? úplně ne, tak mi prostě připadá, ?e zrovna tahle kniha by se mohla nějak časově zařadit a jasně vymezit, proto?e kdy? ji bude někdo číst za 10 a více let, tak se bude nejspí? divit je?tě víc, proč se hrdinka místo studia hned vdala atd.... To je v?e, na tohle téma u? končím.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:10
Je to přesně tak, za deset let nebudou chápat, proč se hned po maturitě vdávala, stejně jako nebudou vědět, které filmy v r. 2009 frčely :-). Psala jsem o svých kamarádkách, co se v osmnácti vdaly a ve dvaceti u? měly dítě (já také) a popisovala jejich ?ivoty o dvacet let později (nedala jsem o 25 let později, co? by sedělo přesně s na?im současným věkem, proto?e u? by ty děti byly zase o dost star?í a necloumala by s nimi puberta .-) ). No a proto?e se mi nechtělo hledat, které filmy před pěti lety bě?ely v kinech, pou?ila jsem dne?ní - proto?e čas v kní?ce letí jinak a hlavně, on se zastaví, Alex bude nav?dy 38, a? se bude psát rok 2009 nebo 2029 :-)
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:08
Od: Oracle
A já si zase myslím, ?e vět?ina lidí to taky bere tak, ?e rok vydání knihy je "současnost", pokud není řečeno jinak. Tak?e i kdybych si četla knihu za deset let, juknu se, kdy vy?la a budu počítat.¨

Ale nechtěla jsem nikoho na?tvat :-(
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:16
V pořádku, v?dy? je to debata, tak?e se debatuje :-)
Jen k tomu času v kní?kách je?tě dodám, ?e mi tuhle psala čtenářka, která si přečetla Blí?ence a nechápala, proč, probůh, Eva nenapsala Dickovi esemeskou, ?e rodí, nebo proč mu mobilem nezavolala... Brala to prostě tak, ?e kní?ku četla teď, tak?e se teď odehrává .-)
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:48
No, ano, přesně ten bě?ně dostupný internet a dále taky třeba seriál Zoufalé man?elky jasně ukazují na horkou současnost.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:13
Mno, Zoufalé man?elky u? nějaký ten rok bě?í. Tak by to mohlo být zhruba 2 - 3 roky zpátky, ale myslím, ?e toto je opravdu spí? kulisa, viz. Most tisíciletí. Jinak já na internet do knihovny chodila u? v roce 2002 a byl tam i předtím. Ale mám pocit, ?e se to zbytečně ře?í, nechci do nikoho rýpat - jde o to, ?e i dnes jsou třeba 30 - leté slečny, kterým byste tipovaly o patnáct let víc, jsou z malých měst, vesnic...Změny nepři?ly plo?ně.
Opět mluvím z vlastní zku?enosti. ČR je malá, ov?em zdej?í společnost dost pestrá.

A abych nikoho nena?tvala, raději se vzdálím:)
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:17
Kdepak na?vala, naopak, moc si va?eho příspěvku a úvah vá?ím, Esme.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:55
Od: jojo
Já chodila net do knihovny určitě u? v roce 2002 :-O
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:58
Jistě?e, jinde je?tě dřív.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 12:00
Od: jojo
Noo, a bylo to připojovaný přes pevnou a platili jsme za půl hodiny asi 30Kč a člověk si najel jenom na pár stránek, proto?e to bylo pomalý jak blázen :-D
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:49
A optické my?i:-)
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:56
No právě, optické my?i! Kdy? jsem tam dala tu příhodu s kuličkou z my?i, říkala jsem si, ?e dneska u? ani čtenářky nebudou vědět, co to je, proto?e je to hodně zastaralá zále?itost, dnes jsou optické u? brané za ty obyčejné :-)
Nevím jak u vás, ale i tady na konci světa je internet dostupný dávno, doma ho máme od Sandřiných 14 let (doba knihy Kde končí svět :-) ) - a to jí letos bylo 23 :-) V knihovně ho budu mít skoro stejně dlouho, jen o maličko méně.
RE: znovu Oracle
28. 07. 2009 11:58
Od: Oracle
Fíha, toto letí...



www.lanczova.cz - oficiální stránky Lenky Lanczové : knihy Lenky Lanczové

   popis knihy
   debata ke knize
   ukázka
   čtenářský deník
   postavy
   písničky

www.lanczova.cz - oficiální stránky Lenky Lanczové : dívčí romány

       
Hodnotit knihu může pouze přihlášený uživatel.

www.lanczova.cz - oficiální stránky Lenky Lanczové : mapa stránek Lenky Lanczové

Pokud se tu trošku ztrácíte a chcete se dozvědět, kde co najdete, pomůže vám mapa stránek.
homepage  |   o lence  |   časté dotazy  |   debata  |   knihy  |   srazy  |   soutěže  |   kontakty  |   hledat
Copyright © 2006